15 września 2020

Co muszę wiedzieć i umieć by zdać egzamin na patent Jachtowego Sternika Morskiego

Egzamin na patent Jachtowego Sternika Morskiego składa się z części sprawdzającej wiedzę teoretyczną i z części sprawdzającej umiejętności uczestnika egzaminu.

 

Wiedza teoretyczna:

 

1. Przepisy.

 

2. Wiadomości o śródlądowych jachtach żaglowych.

 

3. Teoria żeglowania.

 

 

4. Zasady manewrowania śródlądowym jachtem żaglowym pod żaglami i na silniku.

 

5. Locja - oznaczenia informacyjne

 

6. Bezpieczeństwo i ratownictwo.

 

7. Meteorologia.

 

Umiejętności praktyczne:

 

1. Umiejętność wykonywania czynności i zasady bezpieczeństwa ich wykonywania:

  •  użytkowanie środków ratunkowych,
  • poruszanie się po jachcie,
  • obsługa żagli,
  • obsługa szotów,
  • refowanie żagli,
  • obsługa miecza,
  • obsługa urządzenia sterowego,
  • obsługa silnika przyczepnego lub stacjonarnego,
  • obsługa cum, praca cumami,
  • obsługa odbijaczy,
  • umiejętność pagajowania,
  • użytkowanie bosaka i pychu,
  • umiejętność balastowania,
  • obsługa kotwicy,
  • obsługa podstawowych instalacji na jachcie: paliwowej, wodnej, elektrycznej, gazowej,
  • taklowanie jachtu, klar jachtu,
  • przygotowanie jachtu do wypłynięcia, sprawdzenia stanu technicznego jachtu żaglowego i jego wyposażenia z uwagi na bezpieczeństwo żeglugi,
  • przygotowanie jachtu do żeglugi w trudnych warunkach pogodowych,
  • poprawny dobór ożaglowania,
  • regulacja powierzchni ożaglowania,
  • trzymanie kursu,
  • regulacja prędkości pod żaglami i na silniku,
  • nadawanie prędkości początkowej /bieg do przodu, bieg wsteczny/,
  • hamowanie przy pomocy kotwicy,
  • cumowanie jachtu,
  • obrót lub przesunięcie jachtu przy pomoście, praca cumami,
  • kotwiczenie jachtu na otwartym akwenie i przy brzegu.

 

2. Umiejętność wykonania następujących manewrów:

 

2.1 Manewry pod żaglami:

  •  zmiana kursu /odpadanie, ostrzenie/,
  • zacieśniona cyrkulacja,
  • zwrot przez sztag,
  • zwrot przez rufę,
  • stawanie w dryf,
  • alarm „człowiek za burtą”,
  • dojście do boi,
  • odejście od boi,
  • stawanie na kotwicy,
  • zejście z kotwicy,
  • odejście od nabrzeża,
  • dojście do nabrzeża,

 

2.2 Manewry na silniku:

  • - zmiana kursu,
  • zacieśniona cyrkulacja,
  • odejście od nabrzeża,
  • dojście do nabrzeża,
  • alarm „człowiek za burtą”
  • dojście do boi,
  • odejście od boi,
  • stawanie na kotwicy,
  • zejście z kotwicy,
  • holowanie pojedynczego jachtu.

 

3. Prace bosmańskie:

  • umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich: prosty, ratowniczy (dwa sposoby), knagowy, ósemkowy, refowy, szotowy, flagowy, rożkowy, sztyk, wyblinka, cumowy żeglarski, buchta,
  • podstawowe naprawy osprzętu i instalacji jachtowych.

 

REJSY MORSKIE I SZKOLENIA ŻEGLARSKIE

Możemy pomóc?

 

 

 

 

 

zadzwoń     napisz     dane    

 

 

O nas

 

• nasza historia

• nasi skiperzy i instruktorzy

• nasze jachty

• żeglarstwo morskie - budujemy świadomość

• marzenia które ubraliśmy

• bezpieczeństwo najpierw